2013. november 27., szerda

Komparatisztika a 21. században



2013. december 3. (kedd)
9.00 – 9.30: Megnyitó: KULCSÁR SZABÓ ERNŐ intézetigazgató
(Eötvös Loránd Tudományegyetem, Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet)
9.30 – 11.00: Az összehasonlító irodalomtudomány történeti perspektívában
Levezető elnök: Szegedy-Maszák Mihály
FRIED ISTVÁN (Szegedi Tudományegyetem): Komparatisztikai kérdőjelek…
T. SZABÓ LEVENTE (Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár): Mihez kezdjünk az Összehasonlító Irodalomtörténelmi
Lapokkal? Az első nemzetközi komparatisztikai folyóirat mai státusa és egy készülő monográfia módszertani alapvetései
BENGI LÁSZLÓ (Eötvös Loránd Tudományegyetem): A modernségkutatás margójára – természettudósok az írók közt

11.00 – 11.15: Kávészünet
11.15 – 12.15: A komparatisztika elméleti és filozófiai kérdései
Levezető elnök: Pál József
SZÁVAI DOROTTYA (Pannon Egyetem): A genfi iskola: kihívás és/vagy perspektíva a 21. századi komparatisztika számára
FOGARASI GYÖRGY (Szegedi Tudományegyetem): Comparative Inscripture: alkalmi jegyzetek az összehasonlító
irodalomtudományról

12.15 – 14.00: Ebédszünet
14.00 – 15.30: Komparatisztika-kritikák: összehasonlító irodalomtudomány és/vagy irodalomtörténet-írás?
Levezető elnök: Fried István
HITES SÁNDOR (MTA BTK Irodalomtudományi Intézet): Emigráció, kétlakiság, hibriditás a komparatisztikában
SZÁVAI JÁNOS (Eötvös Loránd Tudományegyetem): A francia komparatisztika dilemmái
PÁL JÓZSEF (Szegedi Tudományegyetem): Lehet-e világirodalom-történetet írni?

15.30 –15.45: Kávészünet
15.45 – 17.15: Komparatisztika és társművészetek: irodalom, film, zene, képzőművészet
Levezető elnök: Szávai János
SZEGEDY-MASZÁK Mihály (Eötvös Loránd Tudományegyetem): A művészetközi vizsgálat haszna és korlátai
SOMOGYI GYULA (Miskolci Egyetem): A komparatív szemlélet intermediális lehetőségei Krasznahorkai László Északról hegy...
és Peter Greenaway Párnakönyv című alkotásainak tükrében
GYÖRFFY MIKLÓS (Eötvös Loránd Tudományegyetem): Létmodell vagy korkép – Agota Kristof: A nagy füzet és filmváltozata

17.15 – 17.30: Kávészünet
17.30 – 18.30: A Nemzetközi Összehasonlító Irodalomtudományi Társaság (AILC/ICLA) Magyar Nemzeti Bizottságának éves
taggyűlése

2013. december 4. (szerda)
9.30 – 11.00: Kortárs kultúrák és összehasonlító módszerek
Levezető elnök: Györffy Miklós
KÁLMÁN C. GYÖRGY (MTA BTK Irodalomtudományi Intézet): Összehasonlító irodalomtudomány az internet korában
SÁRI B. LÁSZLÓ (Pécsi Tudományegyetem): Minimalizmus-koncepciók
ZSADÁNYI EDIT (Eötvös Loránd Tudományegyetem): Jövőbelátó irodalom? Irodalomtudomány és társadalmi szolidaritás

11.00 – 11.15: Kávészünet
11.15 – 12.45: Interpretáció és összehasonlító olvasatok
Levezető elnök: Kálmán C. György
MEZEI GÁBOR (Eötvös Loránd Tudományegyetem): Fordítás, anyagiság, komparatisztika – az összehasonlítás alapjai
DARAB ÁGNES (Miskolci Egyetem): Komparatisztika az antikvitásban
LADÁNYI ISTVÁN (Pannon Egyetem): „Posztjugoszláv” kontextusok: az összehasonlító olvasatok elkerülhetetlensége
12.45 – 13.00: Zárszó: SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY professor emeritus
(Eötvös Loránd Tudományegyetem, Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszék)


Nincsenek megjegyzések: